Akupunktura dla dzieci

Dobre leczenie dzieci wymaga poznania fizjologii dziecka, którą charakteryzuje energiczna witalność i gwałtowny rozwój. Niedostateczne rozwinięcie narządów w tym okresie zakłada delikatne podejście w terapii tak aby nie zaburzyć mechanizmów uczenia się i adaptacji młodego organizmu

charakterystyczne cechy fizjologiczne

Do osiągnięcia dojrzałości dzieci pozostają w ciągłym procesie wzrostu i rozwoju, dlatego też posiadają specyficzne dla siebie cechy charakterystyczne jeśli chodzi o rozwój. Im młodsze dzieci tym wyraźniej takie różnice będą się zaznaczać. Najważniejsze cechy fizjologii to :

  • delikatne narządy oraz nie w pełni rozwinięta budowa ciała
  • energiczna witalność i ciągły rozwój

​Co rozumiemy pod pojęciem delikatności narządów? Po urodzeniu dziecko musi nauczyć się oddychać i odżywiać samodzielnie dlatego też wykazuje słabość układu oddechowego i pokarmowego (niedoborowe pod względem energetycznym Płuca, Śledziona). Ciągły rozwój (nadmiarowa pod względem energetycznym Wątroba) wymaga ciągłego dostarczania energii (niedoborowe pod względem energetycznym Nerki). Dlatego też praca tych narządów może łatwo ulec zakłóceniu. Dzieci są z natury energiczne, a ich witalność jest tym większa im są młodsze. Ciągły wzrost, zmiana wagi i proporcji ciała, szybki rozwój umysłowy to kolejne cechy charakteryzujące rozwój dzieci.

Dlatego też pamiętajmy : dziecko, to nie mały dorosły i jago terapia wymaga specjalnej wiedzy i specjalnego podejścia.

charakterystyczne cechy patologii

U dzieci ze względu na ich fizjologię działają inne mechanizmy chorób niż u dorosłych, charakterystyczne cechy to :

  • łatwe zarażanie się i szybkie przenoszenie choroby
  • podatność na wpływ czynników zewnętrznych
  • szybka regeneracja i łatwa rehabilitacja

Przyczyną chorób u małych dzieci jest poród, jego przebieg, ewentualne powikłania w trakcie. Przyczyną chorób u starszych dzieci stają się rezultaty, efekty porodu. W przypadku komplikacji porodowych zaleca się terapię czaszkowo-krzyżową, gdzie wystarczy czasami 1-3 zabiegi.

fazy rozwoju i cykle

Dobra diagnoza to szybka reakcja na zabieg, zakłada poprawę po 2-3 zabiegach

​Dolegliwości wieku dziecięcego są charakterystyczne i pojawiają się w zależności od fazy rozwoju. Znajomość etapów dojrzewania narządów pozwala terapeucie zniwelować bądź zmniejszyć objawy choroby działając na jej przyczynę. Pomocnym staje się także znajomość cykli przez jakie przechodzi dziecko w trakcie swojego życia :

  • 3 miesiące – dziecko podwaja wagę, potrzebuje dużo energii, jest to dobry czas na usunięcie traumy porodowej
  • 12 miesięcy – dziecko staje się bardziej niezależne, sygnalizuje potrzeby
  • 3 lata – większość dziecięcych chorób zanika, najlepszy stan zdrowia
  • 7-8 lat – dojrzałość emocjonalna do tworzenia więzi z grupą
  • 14-16 lat – dojrzewanie społeczne, ciało zmienia się pod wpływem hormonów

Cykle są bramami do leczenia ! Zmiany postępujące w ciele dają energię do pozbycia się dolegliwości i chorób. Najlepiej więc leczyć na przejściach czyli w wieku 3 miesiące, 1 rok itp. Jeśli nie uda się wyleczyć z jakiejś dolegliwości należy podjąć się kolejnej terapii w kolejnym przejściu, wówczas szansa na powodzenie będzie największa.

terapia i lecznie dzieci

Jeśli nie ma potrzeby dzieci do 3 m.ż. nie potrzebują ingerencji terapeutycznej, działają wówczas mechanizmy nauki narządów. Medycyna chińska zakłada połączenie energetyczne między dzieckiem a rodzicami, zwłaszcza matką. Dlatego też o tym czasie mówi się : chcesz leczyć dziecko, lecz matkę. Patrz -> połóg i karmienie piersią

U dzieci ze względu na ich fizjologię działają inne mechanizmy chorób, stąd inna niż u dorosłych:

  • dynamika leczenia
  • częstotliwość leczenia
  • technika leczenia

Diagnostyka dziecka wymaga zaangażowania rodziców do obserwacji dziecka przed wizytą, a także po wizycie aby zaobserwować efekty. Także leczenie dzieci wymaga udziału rodziców. Na diagnozę składają się :

  • oględziny ciała, zachowania, relacji z rodzicami
  • wywiad : z rodzicami odnośnie stanu zdrowia przed ciążą, w trakcie, przebieg porodu, połogu. Następnie pytania odnośnie podstawowych funkcji fizjologicznych dziecka, ewentualnych objawów, dolegliwości
  • palpacja : węzły chłonne, brzuch
  • informacja zwrotna